کلید کمپکت MCCB یا کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

کلید کمپکت MCCB یا کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

کلید کمپکت MCCB چیست؟

با وظایف کلید کمپکت MCCB آشنا هستید؟

آیا کاربردهای کلید کمپکت MCCB را می‌دانید؟

می‌توانید اجزای کلید کمپکت MCCB را تشخیص دهید؟

صنعت برق گستردگی بالایی دارد و تجهیزات زیادی را در آن به کار می‌برند که هرکدام از این تجهیزات، وظایف و عملکرد خاصی را انجام می‌دهند. استفاده از قطعه‌هایی که جنبه حفاظت از مدارات و دستگاه‌ها رادارند، طبق استانداردها به یک الزام در این صنعت تبدیل‌شده است.

کلید کمپکت MCCB در دسته محصولات حفاظتی الکتریکی جای دارد که همین ویژگی، استفاده آن را در این صنعت بالابرده است. در این مقاله قصد داریم شمارا به‌طور کامل با کلید کمپکت MCCB آشنا کنیم، پس توصیه ما به شما این است که تا پایان این مقاله را همراهی کنید. برای خرید تابلو برق به سایت پرشین تکنیک مراجعه کنید یا روی لینک کلیک کنید.

[toc]

کلید کمپکت MCCB چیست؟

کلید اتوماتیک کمپکت

کلید کمپکت MCCB خلاصه‌شده molded case circuit breaker است که بانام کلید اتوماتیک کمپکت نیز از آن یاد می‌شود. این کلید یکی از وسایلی است که وظیفه حفاظت از مدارها و تجهیزات برقی را به عهده‌دارند.

این کلیدها توانایی جلوگیری از وارد شدن خسارات و سوختگی به تجهیزات روشنایی، سیم‌ها، ماشین‌آلات صنعتی، برق صنعتی و … در برابر به وجود آمدن اضافه‌بار و اتصال کوتاه در مدارهای آن‌ها را دارند.

به بیانی ساده‌تر کلید کمپکت MCCB نقش یک محافظ را در مقابل اضافه‌بار و اتصال کوتاه ایفا می‌کند. معمولاً جریان‌هایی که بیشتر از مقدار تعیین‌شده برای کلید مینیاتوری است، توسط این کلیدها کنترل می‌شوند.

مطلبی که گفته شد، اهمیت استفاده و خرید کلید اتوماتیک کمپکت را در سیستم‌ها نشان می‌دهد که وجود مزیت‌هایی چون توانایی قطع کردن فازهای مختلف به‌صورت هم‌زمان، استفاده دوباره و مجدد از آن نسبت به کلید مینیاتوری، سبب رواج یافتن آن در صنایع برقی شده است.

مطالبی چون کلید محافظ جان سه فاز و مقره تابلو برق، تجهیزات بیشتری از صنعت برق را به شما معرفی می‌کنند.

وظایف کلید کمپکت MCCB

کلید کمپکت MCCB زمانی که در مدار قرار می‌گیرد، وظایف و اهدافی را باید انجام دهد تا ایمنی و جان افراد از خطرهای احتمالی در اثر آسیب‌دیدگی دستگاه‌ها، حفظ شود. وظایف کلید کمپکت MCCB عبارت است از:

باید بتواند تجهیزات را در برابر اضافه جریان یا همان اتصال کوتاه به‌خوبی حفظ کند. به کمک این ویژگی در صورت بروز هرگونه جریان بیشتر از حد انتظار مدار توسط کلید کمپکت MCCB قطع می‌شود.

می‌توان از کلید اتوماتیک کمپکت برای قطع و وصل کردن یا همان تغییر وضعیت دستگاه نیز استفاده کرد.

در دستگاه‌ها ممکن است براثر مشکلاتی، خطا و عیب‌هایی در دستگاه‌ها ظاهر شود که استفاده از این نوع از کلیدها بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

کاربردهای کلید کمپکت MCCB

دامنه کاربرد کلید کمپکت MCCB بسیار گسترده است و ما در این قسمت قصد داریم، برخی از کاربردهای مهم این کلید را برای شما عزیزان ذکر کنیم.

این کاربردها عبارت‌اند از:

در وسایل صنعتی از بانک‌های خازنی استفاده می‌کنند و از اهمیت بالایی برخوردارند که در برخی مواقع، امکان دارد که جریان‌هایی زیادی را بکشند که کلید کمپکت MCCB بهترین محافظ برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

از این کلیدها می‌توان در حفاظت موتورها در برابر اضافه‌بار و جریان‌های زیاد استفاده کرد.

کلید کمپکت MCCB در جریان‌های تا حدود ۲۵۰۰ آمپر از دستگاه‌ها محافظت می‌کند. پس استفاده از آن برای حفاظت از ژنراتورهای عظیم که معمولاً قیمت بالایی دارند، کاربرد فراوان دارد.

می‌توان از این کلیدها در جریان‌های پایین که باید تریپ تنظیم شود، استفاده کرد.

قیمت کلید کمپکت MCCB در مقایسه با کاربردهایی که دارد، چندان گران به‌حساب نمی‌آید پس حتماً در مواقع نیاز برای خرید آن اقدام کنید.

کاربردهای کلید کمپکت MCCBمعرفی ساختار کلید کمپکت MCCB

هر نوع از کلیدهایی که در صنعت برق یا تجهیزات مربوط به آن به کار می‌روند، ساختار و ساختمان مربوط به خود رادارند که در همین قسمت ساختار کلید کمپکت MCCB را معرفی کرده‌ایم. اجزای سازنده این کلید عبارت‌اند از:

بدنه کلید

این بدنه بسیار سخت و محکم است که خود دارای خاصیت عایقی است. معمولاً بر روی بدنه برخی از اطلاعات درج می‌شود.

کنتاکت‌های کلید

درواقع این جزء از کلید کمپکت MCCB است که عملیات قطع و وصل را انجام می‌دهد. کنتاکت‌ها می‌توانند باز و بسته شوند و این یعنی روشن یا خاموش بودن کلید. نحوه قرارگیری کنتاکت هاست که سبب قطع و وصل می‌شود زیرا کنتاکت های کلید کمپکت MCCB یا موازی و یا در امتداد یکدیگر تعبیه‌شده‌اند.

اگر کنتاکت ها به‌صورت موازی قرارگرفته باشند، زمانی که یک جریان بزرگ در حال رخ دادن است به علت تأثیر میدان مغناطیسی که در اثر همین جریان به وجود می‌آید، کنتاکت ها از هم دور می‌شوند و منجر به قطع مدار می‌شود.

جرقه گیر

یکی دیگر از اجزای سازنده کلید کمپکت MCCB، جرقه گیر است که برای خنثی کردن هوای یونیزه شده در اثر اختلاف‌پتانسیل ایجادشده به دلیل فاصله گرفتن کنتاکت‌ها از یکدیگر به کار گرفته می‌شود.

این اختلاف‌پتانسیل ممکن است سبب بروز جرقه‌های متوالی شود که درنتیجه آن حرارت بالایی تولید می‌شود و می‌تواند به کنتاکت‌ها آسیب برساند بنابراین استفاده از جرقه گیر به‌منظور از بین بردن این جرقه‌ها و جلوگیری از خسارت است.

قطع و وصل کلید

برای آن‌که بتوانیم کلید کمپکت MCCB را در حالت قطع یا وصل قرار دهیم، از مکانیزم قطع و وصل کلید استفاده می‌شود. به این صورت که با قرار دادن یک فنر در کلید در زمان تغییر حالت دادن کلید، کنتاکت ها یا به هم وصل و یا از هم جدا می‌شوند از این روش بیشتر در تابلو برق صنعتی استفاده می‌شود.

تریپ

تریپ یکی دیگر از واحدهای کلید است که کاملاً به بخش قطع و وصل مربوط می‌شود. تریپ مدار می‌تواند به‌صورت دستی یا خودکار انجام شود که از رله‌های مختلف برای انجام آن استفاده می‌کنند.

جمع‌ بندی

کلید کمپکت MCCB یکی از وسیله‌های حفاظتی است که می‌تواند ماشین‌آلات، کابل‌ها و … را در برابر اضافه‌بار و جریان‌های اتصال کوتاه حفاظت کند. این نوع از کلید از مزایا و کاربردهای مختلفی برخوردار است که در طول مقاله به‌طور کامل به آن‌ها اشاره شد. امیدواریم اطلاعات ذکرشده برای شما عزیزان مفید واقع‌شده باشد.

نویسنده مطلب: آناهیتا عطاریان

آناهیتا عطاریان

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...